Dag 8: Neue Rathaus & IKEA - Reisverslag uit Hannöver, Duitsland van Florian R - WaarBenJij.nu Dag 8: Neue Rathaus & IKEA - Reisverslag uit Hannöver, Duitsland van Florian R - WaarBenJij.nu

Dag 8: Neue Rathaus & IKEA

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

16 Maart 2009 | Duitsland, Hannöver

Beste Allemaal!

Weer een nieuwe dag. De ochtend begon weer vroeg, het weekend was over. Kwart voor acht weer verzamelen maar nu met onze nieuwe begeleiders. We reden eerst naar school. Geen TOMTOM in de auto dus Stacey en Roos vertelden hoe er gereden moest worden, samen met het geschreeuw van ons achterin. Op school aangekomen, gingen we eerst verzamelen in het gebruikelijke lokaal. Het progamma werdt uitgelegt. Eerst een taallesje. We kregen een stencil met spreekwoorden in het Nederlands die moesten LETTERLIJK in het Duits vertaald worden. Ook moest de betekenis in het Duits opgeschreven worden. De kassen waren in tweeen verdeeld en er waren dus twee groepen. Na de taalles kregen we een uitleg over de excursie donderdag. Eerst smorgens om 5 uur naar de Veiling in Hamburg en daarna naar Bergen Belsen (concentratiekamp). Het greep iedereen erg aan. We kregen in de klas een uitleg in het Nederlands want daar worden alleen rondleidingen in Duits gegeven. We kregen een korten pauze en gingen naar het Neue Rathaus in Hannover. Een groot raadhuis, in oude stijl gebouwd maar toch nieuw. We kregen een rondleiding van Dirk, en Irmhild vertaalde het voor ons in het Nederlands. De hele Duitse klas was mee. Na de rondleiding die erg leerzaam was gingen we lunchen. We hadden van de praktijkschool 5 euro gekregen voor lunch. Het leek niet veel maar je kreeg er erg veel voor. Na de lunch gingen we naar boven. De koepel in. Een klein schuin liftje bracht ons naar boven. De lift ging niet zoals normaal recht omhoog, maar emt de vorm van de koepel schuin omhoog. Het dak was van glad dus je kon tijdens het in de lift staan heel goed zien waar je je bevond. Het deed toch wel benauwend aan. Je kon maar met zijn 5en in de lift en er was een Duitse begeleidster mee. Het uitzicht vanaf de koepel was fenomenaal!!!! Geweldig!!! Je kon heiden en ver kijken over daken en velden. Je kon helemaal rondom de koepel lopen dus een wijd uitzicht. Er werden vele fotos genomen. Er waren toch wel een aantal leerlingen die toch stonden te trillen op hun benen. Het was ook wel redelijk hoog. In de koepel waren op de stenen duizenden (veel meer) namen geschreven van mensen die er waren geweest. En laten wij nou net stiften meehebben. We konden het niet laten om 2BDM WAS HERE op de muur te kalken. Ook andere leerlingen schreven hun naam. Toen ging de weg terug naar benenden met de lift en met de busjes weer terug naar school. We gingen op school verder met ons project. De voorderingen waren snel zichtbaar. We stopten vandaag om 4 uur om naar een expositie te gaan in IKEA! Een expositie van Darwin (200 Jaar). In de IKEA was een speurtocht uitgezet met verschillende bezienswaardigheden. We hebben de hele route gelopen en er waren verschillende mensen die het niet konden laten enkele producten van IKEA aan te schaffen. Zoals sloffen, lampen, kleedje enzovoort. Toen we klaar waren gingen we met de busjes terug naar het Pelikan Viertel. Boodschappen werden gedaan (want we waren weer uitbetaald!) En iedereen ging voor zichzelf koken. Roos en Ik aten vandaag kip-saté stokjes met gebakken aardappeltjes en een salade met ei, tomaat en zelfgemaakte croutons. Erg lekker! Morgen weer vroeg naar school!.

Groeten Floor

• 16 Maart 2009 - 22:33

Shann:

geweldig verhaal! leuke foto's! :)

• 17 Maart 2009 - 17:50

Annet:

Ik heb al je berichtjes gelezen en de foto's bekeken ontzettend leuk.
    Groetjes aan iedereen daar!