Dag 3: Een lange dag! - Reisverslag uit Hannöver, Duitsland van Florian R - WaarBenJij.nu Dag 3: Een lange dag! - Reisverslag uit Hannöver, Duitsland van Florian R - WaarBenJij.nu

Dag 3: Een lange dag!

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

12 Maart 2009 | Duitsland, Hannöver

Hallo Allemaal,

Net als de voorgaande dagen begon de dag weer lekker vroeg. Voor Roos en mij een beetje te vroeg. Gisteren hadden Serena en Margreet bij ons gegeten, en had Serena leuk met ons klokje geklooid. Met als gevolg dat bij ons de wekker afging om kwart over 5 ’s Morgens. Verder wel goed geslapen overigens. ’S Morgens was ik eerder wakker dan Roos, en besloot al aangekleed en wel naar Serena en Margreet te gaan om samen naar de ontbijtzaal te gaan. Margreet was al klaar. Het wachten was op Serena. Om zeven uur gingen we ontbijten, niet erg anders dan voorgaande dagen. Het was wel onze laatste keer ontbijt. De rest van de komende dagen (weken) moeten we ons ontbijt zelf maken op de kamers. Rond kwart voor acht weer verzamelen en naar school. Deze keer waren we eerder in het lokaal dan de Duitse leerlingen. We gingen het plan voor de dag bespreken. Niet alle Duitse leerlingen waren er deze dag. Een aantal van hen (ongeveer de helft) was naar de echte school. Dit waar wij altijd heen gaan wordt meer gezien als een bedrijf, een soort van PTC+ (praktijkschool). Daarnaast hebben zij dus nog een echte school. Het plan voor vandaag was het ontwerpen van objecten/kunst voor in de school waar wij ons bevonden met het thema Lijnen. We maakte dit maal zelf de groepjes. Mij groepje bestond uit ik, Martine, Ragna en Sandra (Duitse leerling). Onze keuze was snel gemaakt. Lege flessen en blikjes verven in felle kleuren en deze dan rijgen aan zwart kabel. En die dan in lijnen horizontaal en verticaal aan de wand hangen. Sandra had ook nog een geweldig idee, ze kon heel goed van papieren rondjes bloemetjes vouwen en knippen dus die gaan we er ook op plakken. Als ruimte hebben we de Bistro/Restaurant op de bovenste etage. Het hele idee hadden we in kleur uitgewerkt op papier, en het zag er goed uit. We gingen weer lunchen rond een uur of 12. De lunch bestond dit maal uit aardappel puree, met worteltjes in partjes (gekookt) en tofu schnitzels. Het toetje heb ik niet gegeten want er zaten noten in. Het toetje was een appel (gestoofd) met erin een mengsel van musli en een vanille saus. De meningen waren verdeeld of het lekker was of niet. Na de lunch gingen we nog even nabespreken en met onze leerlingen en drie Duitse leerlingen naar de Herrenhäuse Gärten. Een groot park met baroktuinen. Irmhild was onze gids. Ze vertelde enthousiast over wat zich allemaal had afgepeeld in de tuinen. We hebben weer veel foto’s gemaakt toen we er rondliepen. Rond half 5 gingen we met de hele groep even wat drinken in het restaurant van de tuinen. Erg lekker was het en we kwamen even bij van het lopen. Rond 5 uur vertrokken we met de busjes terug naar het Pelikan Viertel. De Duitse leerlingen die meewaren gingen zelf met de tram terug. Nog even een kleine boodschap doen samen met een aantal kamers en lekker koken. De maaltijd van Roos en mij bestond deze dag uit een romige tomatensoep, met zelf toegevoegde verse tomaten en wat bosui, er aten er geroosterd brood bij en croutons. Het smaakte erg goed alleen waren we te gulzig en verbranden we beiden ons mond. ’s Avonds stond er een avondwandeling op het programma. Het was vrijwillig maar toch gingen we met z’n negenen erheen. Ik mocht foto’s maken met de camera van Marjon. Aangezien zij wegens haar knieblessure niet meekon. De wandeling was ongeveer 6,5 KM om een groot meer (in Duitsland noemen ze dat de Zee). Hier stond kunst geëxposeerd met licht erin verwerkt. Dit gaf een mooi effect en alles kwam goed tot zijn recht. We starten om 8 uur en waren rond een uur of half 11 klaar. Het was een mooie wandeling en een leuke dag.

Morgen weer een nieuw verhaal!

Groetjes Floor!

• 12 Maart 2009 - 21:23

Petra Lelie:

Hi Florian

Wat leuk dat ik zo jullie dagen een beetje kan volgen. Het klinkt allemaal erg leuk. ik begreep ook via het telefoon contact dat alles goed met jullie ging. Aanstaande woensdag kom ik jullie versterken. Veel plezier nog daar en doe de groeten aan iedereen.

Liefs Petra

• 13 Maart 2009 - 08:55

Hansjegalavazi:

iedere dag geniet ik van
    je verhalen Forian.
    Met mama gisteren een heerlijk dagje gehad in
    Groningen en schitterende
    tentoonstelling gezien van Waterhouse in het mu
    seum waren s'avond pas om
    9uur thuis.Lieve groet oma Hansje

• 13 Maart 2009 - 16:41

Oma Leny:

Dag Florian, het waren weer leuke verhalen.
    Ik ga een lang weekend weg, dus bericht pas weer als ik terug ben.
    Veel plezier. Liefs.Oma

• 13 Maart 2009 - 21:24

Ans Koster:

Klinkt goed! Die avondwandeling rond dat meer met kunst en licht zou ik ook wel willen doen in de derde week. Ga je me vertellen waar het is? (of gewoon nog eens mee, gezellig?)