De tweede dag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Florian R - WaarBenJij.nu De tweede dag! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Florian R - WaarBenJij.nu

De tweede dag!

Door: Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian

10 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Güten Abend!

Alweer begon de morgen vroeg in Hannover in het Pelikan Viertel. Langzaam kwam iedereen op schoenen of pantoffels de trap afgelopen. Ook enkele leerlingen kwamen met de lift. Aangezien deze zich ook in het gebouw bevind en het makkelijk is. Het ontbijt bestond uit voornamelijk dezelfde ingrediënten als de dag ervoor, alleen ditmaal met een overheerlijk hard gekookt eitje. Deze miste iedereen toch wel de eerste dag. Langzaam stroomden de hongerige leerlingen binnen in de ontbijtruimte. De tafeltjes waren al snel gevuld. Wij waren dit maal niet de enige die aan het ontbijten waren. Ook zaten er diverse zakelijk geklede mensen te ontbijten. We besloten om net als de dag ervoor te vertrekken rond kwart voor 8. Ditmaal waren we alleen vijf minuten later. De indeling van de busjes bleef hetzelfde. Ik zat in het busje van Marjon (zoals gewoonlijk ook.) Samen met Stacey, Joey, Rosaline, Anique en Nikki. De sfeer in “ons” busje is altijd goed. We zijn erg rustig, vergeleken met het busje voor ons bestaande uit Chauffeur: Gerrard en leerlingen: Martine, Ragna, Semantha, Carolien, Serena en Margreet. Dit busje gaat altijd heen en weer op de tonen van de harde muziek die ze in het busje draaien. We reden naar de school. De route die we ditmaal namen week af van de route van vorige keer. De TomTom geeft iedere keer wat anders aan. Niet erg zo zien we ook nog eens wat van Duitsland. Op school aangekomen bleek dat we twee nieuwe leerlingen in de klas hadden, Kata en Jenny. We bespraken de dagindeling met de hele groep. De dag zou gaan bestaan uit een lunch met daarna naar de Duitse groothandel. En ook nog een beetje een kleine taalles. De lunch bestond dit maal uit een salade op een drijvend bedje van Balsamico, gegarneerd met rode en gele paprika en afgewerkt met een halve walnoot. Ik heb dit overgeslagen wegens mijn notenallergie. Dit was nog niet alles. Ook kregen we een groot bord gevuld met pasta. In deze pasta zaten verschillende soorten kaas en blaadjes spinazie. Het smaakte erg goed. Bij het eten dronken we Spa Rood. Als toetje was er nog een wijnglas gevuld met rode vruchten (zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen en vlierbessen) en een beetje room. Het toetje was ook lekker. Na de lunch gingen we eerst een taal spel doen. We werden in groepjes ingedeeld. En elk groepje moest op een blaadje de Duitse woorden opschrijven die in het Nederlands bijna hetzelfde worden geschreven. Aan het einde moesten we ze voorlezen en kijken hoeveel woorden nou eigenlijk op elkaar leken, en dat bleken er best veel te zijn. Na dit spel vertrokken we met drie busjes naar de Groothandel. Hier gingen we bloemen inkopen voor de boeketten die gemaakt werden om in de winkel van die school te verkopen. Na een kleine 15 minuten rijden waren we al op de bestemming aangekomen. We reden met de busjes naar binnen en parkeerde deze op de daarvoor bestemde plaatsen. Binnen kregen we eerst een uitleg van Corina (een Duitse docent) . We mochten eerst rondkijken bij de verschillende groothandelaren. Bijvoorbeeld een met inpakpapier, lint, vazen, Oasis®, beeldjes en nog veel meer. Ook was er een plantengroothandel. Hier werden hele mooie kamer en buitenplanten aangeboden. We maakten veel foto’s. We moesten verzamelen om met z’n allen tegelijk naar de hal te gaan waar de bloemen aangeboden werden. Je moest met het eerder gemaakte groepje samen de bloemen uitzoeken. Wij (Ik, Joey, Stacey, Kata en Jenny) besloten om een bonte boeketten te maken, dus met veel kleuren. Toen we de bloemen en het groen allemaal ingekocht hadden gingen we met de busjes weer terug naar school. Op school werden alle bloemen meteen zorgvuldig door de groepen schoongemaakt en op water gezet. Een korte pauze en beginnen met het boeketten maken. Het praktijklokaal stond behoorlijk vol. Iedereen had zijn of haar plekje gevonden om de boeketten te maken. Jenny, een van de Duitse studentes vertelden dat ze niet echt een tijd limiet kregen voor het maken van een boeket, ongeveer een half uur voor een gemiddeld boeket. Dit was al meteen een verschil met ons. Wij krijgen een veel kortere tijd voor het maken van boeketten. Ook maakte veel Duitse studentes een parallel boeket. Het eindresultaat mocht er zijn. Met zijn allen hadden we hele mooie boeketten gemaakt, die ook nog eens heel verschillend van elkaar waren. Er werd opgeruimd en de boeketten werden allemaal besproken. Net zoals wij altijd doen, na de praktijk les. Deze keer werden ze bestroken door Corina en Marjon. Corina vertelde dat er bij het maken van boeketten in Duitsland erg gelet wordt op de bloemen. Bloemen kosten meer. Daarom moeten ze goed tot hun recht kunnen komen. We zagen dit terug doordat ze in een boeket de rozen bijvoorbeeld hoger hadden gedaan dan de andere bloemen dit maakte het voor de rozen mogelijk om beter open te komen. Ook was goed te zien dat hun biedermeier echt een halve bal was, en niet zoals onze (zoals Serena het noemde) schildpadruggetje (meer plat dan rond dus). Na het beoordelen waren we klaar. De boeketten werden geprijsd en naar de schoolwinkel gebracht. Alles werd nog even opgeruimd en we gingen met de busjes terug naar het Pelikan Viertel. Nog even een snelle boodschap doen voor het avond eten en op naar onze kamers. Het avondmaal van Roos en mij bestond uit 2 geroosterde boterhammen met een bedje van sla met daarop een roerei van gebakken tomaten en bosui. Het was heel gezellig, Serena en Margreet kwamen met hun gebakken worsten bij ons eten en de sfeer was goed. Ik ging nog even een rondje lopen door de hal en rook in de lounge al de geur van het eten van al de kamers door elkaar. Iedereen had heerlijk gekookt en het was een leerzame dag.

Groeten Floor!

• 11 Maart 2009 - 16:39

Oma Roozen:

Dag Florian, wat kan je leuk vertellen.Jullie hebben het wel erg leuk.
    Geniet er maar van!
    Liefs....Oma { ik mis je}

• 12 Maart 2009 - 12:56

Groszmutter Helena:

Gute Nachmittag mein liebes Kleinkind.Geth
    alles gut mit dir?
    Es ist unheimlich ohne dich.Gute zeit gewunscht!
    viel liebe von. mich.